L'amie du coeur: Un Pouf

Pouf, 1776
Gravure colorée, La Galerie des modes, musée Galliera.

Hello everyone!

This time, I have chosen for this post a brief description of a Pouf, from the book "Les mots de la mode" by Catherine Join-Dièterle.

Some people have been asking me what a Pouf is, and I found the following definition.

So here it is!

As you can see, the text is originally en français, but I have made a brief translation for you all to enjoy and read.

Happy reading :)

* * *

From the Regency on the eve of the Revolution , nobody thought to  knock over the pouf. Yet !

Under the reign of Louis XVI , the requirements of this hairstyle reached the height of extravagance. So named because of the " confusion of objects ' that brings the Pouf is a horsehair mixed with gauze and false lashes , and on this spongy foundation we see arise the strangest scaffolding and risky combinations.

Poufs aux sentiments " or "Sentimental Pouf" was made ​​with the objects of a lady's preference,  the portrait of his daughter, his mother, the image of his canary, her dog... All this topped with hair from her father or a dear friend.

Poufs de circonstance " or "Circumstantial Pouf" An example of this kind of pouf was the "inoculation" pouf that led the famous dressmaker Rose Bertin to imagine an iconic landscape with rising sun, olives, snakes, mace and flower garlands - all symbols of medicine slaying smallpox under the auspices laughing a new monarch.

Despite all its eccentricities, the Pouf fashion knew sustainable success, despite the grandmothers. To spare their susceptibility, Beaulard, fashion designer for the Princesse of Lamballe, invented the cap "on grandma ": by the simple expedient of a small spring,  the owner lowered her pouf if by chance it came across a great aunt, a grandmother, or a stepmother ...

* * * * *

De la Régence a la veille de la Revolution, personne ne songe a renverser le pouf. Et pourtant!

Sous le règne de Louis XVI, les exigences de cette coiffure atteignent le comble de l'extravagance. Ainsi baptisé en raison de la "confusion d'objets' qu'il rassemble, le pouf est un coussin de crin mêlé de gaze et de mèches postiches, et sur cette moelluse assise l'on voit surgir les échafaudages les plus étranges, les combinaisons les plus risquées.

"Poufs aux sentiments", réalisés avec l'objet de ses préférences, "le portrait de sa fille, de sa mère, l'image de son serin, de son chien. Tout cela garni de cheveux de son père ou d'un ami de coeur".

"Poufs de circonstance", comme cette composition "à l'inoculation" qui conduit la célèbre marchande de mode Rose Bertin à imaginer un paysage emblématique avec soleil levant, olivier, serpent, massue et guirlande de fleurs -autant de symboles de la médecine terrassant la variole sous les riants auspices d'un nouveau monarque.

En dépit de toutes ses excentricités, cette mode connaît un succès durable, au grand des aïeules. Pour ménager leur susceptibilité, Beaulard, marchand des modes et protegé de la princesse de Lamballe, invente le bonnet "à la bonne-maman": par le simple jeu d'un petit ressort, sa propriétaire abaisse son pouf si d'aventure elle vient à croiser une grande-tante, une grand-mère, une belle-mère...

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